Skip to content

Transparentność wymaga odwag

Niedawno pisałyśmy o nowej inicjatywie na polskim rynku – Transparent Shopping Collective. Chcąc przybliżyć Wam ten projekt zapraszamy do lektury wywiadu z jego twórcami.

Co było impulsem do powstania
Transparent Shopping Collective?
Transparent Shopping Collective to
inicjatywa mająca na celu wprowadzenie nowej jakości w dialogu
producenta z konsumentem, a osiągniemy to działając w oparciu o
trzy filary:

  •     transparentność
    ceny – ujawniamy koszty produkcji i wysokość marży;
  •     transparentność
    produkcji – pokazujemy proces powstawania naszych ubrań i warunki
    w jakich powstają
  • kapitał
    społeczny – część zysku płynącego ze sprzedaży przeznaczamy
    na projekty, które przekładają się na wzrost społecznego
    zaufania, dialogu, różnoraką pomoc ludziom, rozwój kultury,
    ochronę środowiska czy poprawę estetyki przestrzeni, w której
    żyjemy.
Jako właściciele Balaganu (Agata
Matlak-Lutyk i Hanna Ferenc Hilsden) i Elementów (Marta Garbińska i
Bartosz Ladra) chcieliśmy, żeby przedmioty, które projektujemy
mogły być dostępne, ale stanowczo nie chcieliśmy iść na
kompromis- kupować tanich materiałów i produkować w marnej
jakości bez poszanowania środowiska naturalnego. Nasze myślenie
się zbiegło i powstała wspólna filozofia- pomysł na platformę,
która będzie działała egalitarnie- oferując najwyższej jakości
produkty w racjonalnej, osiągalnej cenie.
Dlaczego klient powinien być
zainteresowany tym jak powstają jego ubrania?
Uważamy, że świadomość staje się
symbolem naszych czasów. Coraz więcej ludzi zaczyna zwracać uwagę
na społeczne konsekwencje swoich codziennych wyborów takich jak np.
kupowanie ubrań. Jako konsumenci mamy szeroki wybór usług i
produktów, mamy także prawo świadomie podejmować swoje wybory,
znając różne aspekty ich powstawania, nie tylko końcowy efekt
oraz cenę. Powstają organizacje specjalizujące się w ujawnianiu
warunków, w których powstają produkty. Dostęp do informacji jest
powszechny i pożądany.
Jak sądzicie, czy świadoma
konsumpcja to chwilowy trend czy symptom poważniejszej zmiany na
rynku odzieżowym?
Na świecie pojawia się taki trend-
marki które w otwierają się szczerze przed klientem. My jednak
jesteśmy kolektywem, chcemy stworzyć ruch, pociągnąć za sobą
grupę ludzi – konsumentów i mamy nadzieję także producentów i
projektantów. Uważamy, że świadoma konsumpcja to nowy, trwały
kierunek.

W tej chwili Transparent Shopping
Collective zrzesza dwie marki: Elementy i Balagan. Jakie to marki,
możecie nieco je przybliżyć naszym czytelnikom?
Balagan to marka założona pomiędzy
Warszawą a Tel Awiwem. Łączy prostą elegancje polskiego
wzornictwa z niezobowiązującym uniwersalnym stylem izraelskiej
ulicy. Połączenie to oddaje sama nazwa – Balagan – słowo wspólne
dla języków dwóch miast, jeden z wielu elementów łączących
pozornie odległe kultury. Produkty Balaganu wykonywane są z
wysokogatunkowej skóry. Twórcom zależy na zachowaniu jej
naturalnego uroku. Wygoda i funkcjonalność jest nadrzędnym celem
wyznaczającym kierunek projektowania. Balagan to ponadczasowa
estetyka, przywiązaniu do jakości i
detalu, klasyczne wzornictwo.
Elementy to rzeczy podstawowe a
jednocześnie precyzyjne w formie i wykonaniu. Regularny krój,
prostota, starannie dobrane naturalne tkaniny. Marka tworzy klasykę
w nowym wydaniu, powrót do dokładności, skończonego projektu.
Elementy to ubrania dla współczesnej kobiety i współczesnego
mężczyzny, zdecydowanych i świadomych. Dokładne, pełne,
ponadczasowe, w swoim wyrazie zupełnie naturalne.
W jakim kierunku zamierzacie rozwijać
Waszą inicjatywę? Czego możemy się spodziewać w najbliższym
czasie?
Chcemy by nasze produkty się
sprzedawały, a platforma stawała się coraz bardziej popularna-
działała międzynarodowo. Jesteśmy zespołem, który działa i
myśli w podobny sposób- marzy nam się by społeczność projektowa
“zaraziła się” naszym sposobem i dołączyła do platformy.
Wymaga to jednak odwagi- ujawnienia swoich kosztów produkcji,
działania w sposób przejrzysty. Potrzeba wiary, że w tym biznesie
da się i opłaca grać fair.
Czy polski konsument jest gotowy na
takie inicjatywy jak Wasza? Myślicie, że nasze społeczeństwo nosi
się świadomie?
Dostrzegamy potencjał na polskim
rynku- klienci stają się coraz bardziej świadomi i wymagający.
Już widzimy, że ludzie identyfikują się z naszą filozofią
sprzedaży. Nasza idea trafia do ludzi, którzy mają potrzebę by
wiedzieć w co są ubrani, czy materiał jest naturalny, czy produkt
jest wyprodukowany z poszanowaniem praw człowieka, lokalnie i z
szacunkiem dla ekosystemu. Dostajemy odzew- klienci cieszą się, że
dajemy im wgląd w produkt, który od nas kupują- w jego cenę,
koszt wytworzenia, proces wytwórczy. Naszą siłą jest też
wizualny język i proste intuicyjne działanie platformy. Widzimy, że
to trafia.
Marta N

Be First to Comment

Dodaj komentarz